KomiksFEST! > 2009 > Aktuality > Pixy se vrací: Už podruhé a tentokrát se zpěvy a tanci! (recenze)

Pixy se vrací: Už podruhé a tentokrát se zpěvy a tanci! (recenze)

V záplavě posedlosti „prkny, co znamenají svět“ divadelníci vstoupili podruhé do (téměř) stejné řeky, aby z ní vylovili legendární undergroundovou úleťárnu     Pixy.

Vzdělání lační můžou mrknout sem, ostatním musí stačit, že jde o švédský komiks se zfetovanými embrii plný zábavy, bizarních nápadů a absurdních, surreálných scén včetně krvavé obětní pyramidy Ikea.
    Prvního zpracování se ujal soubor Ježek a čížek, v němž hrají (i) lidé bez domova a mohli jste ho vidět na minulých ročnících KomiksFEST!u, druhého poslední ročník katedry alternativního a loutkového divadla DAMU domovsky usazený v pražském divadle DISK. A zpracování? Živí herci s integrovanými loutkami se u Pixyho vybízí sami od sebe. A alternativní ladění má zmíněný soubor též rovnou vepsáno ve štítu. „Bláznění“ může začít!
    Komiksové fanoušky samozřejmě jako první zajímá, jak byl „zachován duch předlohy“. Na rovinu, místo temné parafráze komercí posedlé noční můry každého umělce, která se vydává za náš svět (pouze mírně odlehčené černým humorem a šílenými nápady), tu máme českou verzi. Takže sranda především. A nutno dodat, že vytěžit humorný potenciál originálu se daří, ale především skrze nově přidané prvky a formální zpracování. Herci hrají v tradičním českém hurá sranda stylu, jaký známe i z filmů, ale odvádí slušnou práci. Loutky jsou primitivní, ovšem svůj potenciál využívají naplno a nově vložené scény (např. soutěž o nejcoolovější potracené embrio) opravdu baví. I vložené semi-forbíny spermií jsou poměrně zábavné, i když pro někoho už trochu zbytečné.
   Samotné zpracování s odhlédnutím od originálu sice není dokonalé, ale svůj cíl – bavit vás hodinu a půl – plní. A fanoušci Pixyho? Pokud nejste puristi a chcete si odpočinout u něčeho lehkého, jděte. Ostatně,       poslední představení a derniéra v jednom je už       28. května.

(recenzoval: Vojtěch Čepelák)